Blog

Meta Tags

Meta tags er en klasse av HTML-koder som gir metadata om en webside. Disse kodene plasseres i head-seksjonen av HTML-dokumentet og er ikke direkte synlige for brukeren som besøker siden, men kan leses av nettlesere og blir vist i søkemotorer for å hjelpe med indeksering og levering av relevant innhold.

Title Tag

Dette er et av de viktigste meta-elementene for SEO. Title tag-definerer tittelen på websiden og vises i søkemotorenes resultatsider (SERPs) som en klikkbar overskrift. En optimalisert title tag er ofte kort (5060 tegn), beskrivende og skal inneholde viktige søkeord relatert til sidens innhold.

Meta Description

Denne taggen gir en kort beskrivelse av innholdet på websiden og er ment å oppsummere sidens innhold på en tiltalende måte. En velformulert meta description kan forbedre klikkfrekvensen (CTR) fra søkemotorresultatene, siden det er dette tekststykket som ofte blir vist under tittelen i SERPs. Anbefalt lengde er mellom 150-160 tegn. 

Meta Keywords

Historisk sett ble meta keywords taggen brukt for å gi en liste over relevante søkeord for sidens innhold. Imidlertid, på grunn av misbruk og overoptimering, har mange søkemotorer, inkludert Google, redusert eller eliminert bruken av denne taggen som en rangeringsfaktor. Det er derfor ikke lenger ansett som kritisk for SEO.

Meta Robots

Denne taggen forteller søkemotorers crawlers om de bør indeksere en side eller følge lenker på den. Verdier som «index» eller «noindex» og «follow» eller «nofollow» kontrollerer crawlers atferd. Dette er en viktig tag for å styre søkemotorers tilgang til bestemte sider.

Viewport tag

I en mobil-first tid er viewport taggen kritisk for å styre hvordan en webside skaleres og vises på mobile enheter. Om ikke korrekt satt opp kan det påvirke mobil brukervennlighet, som igjen kan ha en negativ effekt på SEO.

Canonical tag

Selv om ikke canonical tag er en meta tag, siden den plasseres i link-seksjonen av HTML-en, er den viktig å nevne i sammenheng med SEO. Canonical taggen hjelper til med å forhindre duplikatinnholdsproblemer ved å peke søkemotorer til den originale versjonen av innholdet.

Social Media 

Disse meta taggene er spesifikt designet for å kontrollere hvordan innhold vises når det deles på sosiale medieplattformer. Selv om de ikke direkte påvirker søkemotoroptimalisering, kan de øke engasjementet og deltakelse på sosiale medier, som i sin tur kan indirekte påvirke SEO gjennom økt trafikk og relevans.

Effektiv bruk av meta tags krever en forståelse av både målet med nettstedet og brukeratferd. Mens enkelte meta tags har mistet sin SEO-verdi over tid, forblir andre avgjørende for vellykket optimalisering. En grundig analyse og strategisk tilnærming i implementeringen av riktige meta tags kan føre til forbedret visibilitet og ytelse i søkemotorresultatene.

FAQ

Hva er formålet med meta tags?

Meta tags gir metadata om en webside, som hjelper søkemotorer med indeksering og levering av relevant innhold uten å være synlige for brukeren. De spiller en viktig rolle i SEO-strategien.

Hvilke meta tags er viktigst for SEO?

Title tag og meta description tag er blant de viktigste meta tags for SEO. Title tag definerer tittelen på websiden som vises i søkeresultater, mens meta description tag gir en kort beskrivelse av innholdet for å tiltrekke brukere til å klikke på lenken.

Hvordan kan meta tags optimaliseres for bedre SEO-resultater?

Meta tags bør inneholde relevante nøkkelord, være beskrivende og tiltalende. Det er også viktig å sikre riktig bruk av meta robots tag for indeksering, canonical tag for å unngå duplikatinnhold, og social media meta tags for bedre deling på sosiale medier.

Free SEO analysis

Få en gratis SEO analyse

Free SEO analysis
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Retningslinjer for personvern
*Når du krysser av for samtykke her, melder du deg også på nyhetsbrevet vårt og du takker ja til å ta imot direkte markedsføring. Du kan når som helst avslutte abonnementet ditt ved å klikke på "unsubscribe" i nyhetsbrevet vårt.
Retningslinjer for personvern
*Når du krysser av for samtykke her, melder du deg også på nyhetsbrevet vårt og du takker ja til å ta imot direkte markedsføring. Du kan når som helst avslutte abonnementet ditt ved å klikke på "unsubscribe" i nyhetsbrevet vårt.