I SEO-sammenheng er et «Canonical Link Element», også kjent som en canonical tag, en HTML-element som hjelper webutviklere og SEO-spesialister med å fortelle søkemotorer som Google hvilken versjon av en URL som er den mest autoritative (kanoniske) versjonen. Dette er spesielt nyttig i scenarier hvor duplicate content kan være til stede.
Hva er duplicate content?
Duplicate content oppstår når identisk eller tilnærmet likt innhold finnes på flere URL-er. Dette kan skje ved naturlige årsaker som utskriftsvennlige versjoner av sider, eller gjennom HTTP og HTTPS eller www og ikke-www versjoner av et nettsted som begge er tilgjengelige. Duplicate content kan også forekomme ved innholdssyndikasjon eller på grunn av ulike parameterdrevne URL-er som oppstår fra sporing eller sortering i en nettbutikk.
Problemer med duplicate content
Uten klargjøring kan søkemotorer støte på vanskeligheter med å avgjøre hvilken versjon av innholdet som skal indekseres. Dette kan resultere i splittet link equity, hvor de innkommende linkene til et nettsteds ulike URL-er ikke konsoliderer styrken til en enkelt side, noe som igjen kan forringe sideplasseringene i søkeresultatene.
Canonical Link Element som løsning
Canonical Link Element tilbyr en løsning på denne problemstillingen ved å peke søkemotorer til den «riktige» URL-en. Dette gjøres ved å plassere et rel=»canonical»-element i hodet (head-seksjonen) på HTML-dokumentet for hver av de dupliserte eller lignende sidene. Den kanoniske URL-en indikeres i href-attributtet i taggen slik:
«»<rel=»canonical» href=»din-kanoniske-url-her»>»»
Implementering av canonical tag
Ved å implementere en canonical tag forteller man søkemotorene at selv om siden de crawler kan ha en annen URL, er det innholdet på den oppgitte kanoniske URL-en som skal regnes som den primære og som fortjener all søkemotorens oppmerksomhet. Ved riktig bruk sørger Canonical Link Element for at søkemotorer kun indekserer det foretrukne innholdet og allokerer tilsvarende search engine value, som pagerank og relevanssignaler, til den angitte kanoniske siden.
Viktig informasjon om canonical tags
Det er viktig å merke seg at mens en canonical tag fungerer som et sterkt hint til søkemotorer, er det ikke alltid en absolutt garant for at den kanoniske versjonen alltid vil bli respektert. Det kreves derfor en nøyaktig og konsekvent implementering for å sikre best mulig resultat.
Canonical tags i SEO-strategier
Canonical tags er en sentral del av SEO-strategier, spesielt for nettsteder med kompleks arkitektur eller de som produserer mye innhold. De bidrar til å opprettholde et ryddig nettstedshierarki, forbedre brukeropplevelsen, og til slutt, optimalisere nettstedets synlighet og plassering i søkemotorresultater.