Blog

Schema Markup

I feltet teknisk SEO er «Schema Markup» en kraftfull metode for å hjelpe søkemotorer å forstå innholdet på en nettside på et mer detaljert nivå. Dette er et form for mikrodata som kan legges til HTML for å skape en rikere beskrivelse av inneholdet som vises på søkemotorers resultatsider (SERP). Det fungerer som en kontekstualiserende ekstra lag av informasjon for søkemotorer.

Utvikling og formål

Schema Markup ble utviklet gjennom et samarbeid mellom Google, Bing, Yahoo! og Yandex med det formål å skape og støtte et felles sett av ordninger for strukturert data på internett. Kjent som Schema.org, tilbyr denne vocabulariet over 800 forskjellige typer informasjon som kan bli identifisert, fra ting som produkter, steder og arrangementer til personer, oppskrifter og anmeldelser.

Et nettsted som implementerer Schema Markup vil gi søkemotorene tydelige hint om hva de forskjellige delene av nettstedets innhold betyr. Dette gjør at søkemotorer kan vise mer informative resultater for brukerne, kjent som «rich snippets» eller «rich results». For eksempel, et søk etter en film kan medføre at tider for visninger, rangeringer og anmeldelser vises direkte i søkeresultatene.

Bruk av Schema Markup

Det å bruke Schema krever innsikt i de ulike typene schema og hvordan disse bør anvendes på en nettsides HTML. Det finnes flere formater for å implementere dette, inkludert JSON-LD, Microdata og RDFa. JSON-LD regnes av mange som mest praktisk, ettersom det er et script-basert format som er enklere å implementere og vedlikeholde.

Et nettstedseiers mål med å bruke Schema er å optimalisere synligheten i søkemotorer, øke klikkfrekvensen fra søkeresultatsidene og forbedre kommunikasjonen med søkemotorer om hva innholdet faktisk handler om. Jo klarere og mer utfyllende data som blir fremstilt for søkemotorer, desto bedre kan disse søkemotorene forstå og vurdere nettstedets innhold i sine algoritmer.

Implementering i praksis

For å implementere Schema Markup, kan man benytte et verktøy som Structured Data Markup Helper. Når markeringen er lagt til nettsidens HTML-kode, er det viktig å validere kodene ved hjelp av Google’s Rich Results Test for å forsikre seg om at Schemaen er riktig satt opp og blir forstått av Google.

Virksomheter av alle størrelser og typer kan dra nytte av Schema Markup, men det er spesielt nyttig i ekstremt konkurransedyktige markeder der hver fordel med søkemotoroptimalisering telles.

Schema.org fortsetter å utvikle seg, og det er viktig for SEO-spesialister å holde seg oppdatert med de siste utvidelsene og praksisen for å sikre optimal bruk og konkurransedyktig fordel.

FAQ

Hva slags resultater kan jeg forvente ved å implementere Schema Markup?

Ved å implementere Schema Markup kan du oppnå synlige resultater i søkeresultatene, inkludert stjernerangeringer, produktposter, hendelsesinformasjon og mer. Dette kan bidra til å øke klikkfrekvensen og forbedre rangeringene i søkemotorer.

Hvordan kan jeg komme i gang med å bruke Schema Markup på nettstedet mitt?

For å komme i gang med Schema Markup, kan du undersøke de ulike typer mikrodata som er tilgjengelige og velge de som er mest relevante for innholdet på nettstedet ditt. Deretter kan du implementere Schema Markup manuelt i HTML-koden eller bruke verktøy og plugins for å generere og legge til Schema Markup automatisk.

Hvorfor bør jeg bry meg om Schema Markup?

Schema Markup gir deg muligheten til å gi søkemotorer mer detaljert informasjon om innholdet på nettstedet ditt. Dette kan føre til bedre synlighet i søkeresultatene og tiltrekke mer relevant trafikk til nettstedet ditt.

Free SEO analysis

Få en gratis SEO analyse

Free SEO analysis
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Retningslinjer for personvern
*Når du krysser av for samtykke her, melder du deg også på nyhetsbrevet vårt og du takker ja til å ta imot direkte markedsføring. Du kan når som helst avslutte abonnementet ditt ved å klikke på "unsubscribe" i nyhetsbrevet vårt.
Retningslinjer for personvern
*Når du krysser av for samtykke her, melder du deg også på nyhetsbrevet vårt og du takker ja til å ta imot direkte markedsføring. Du kan når som helst avslutte abonnementet ditt ved å klikke på "unsubscribe" i nyhetsbrevet vårt.