I feltet teknisk SEO er «Schema Markup» en kraftfull metode for å hjelpe søkemotorer å forstå innholdet på en nettside på et mer detaljert nivå. Dette er et form for mikrodata som kan legges til HTML for å skape en rikere beskrivelse av inneholdet som vises på søkemotorers resultatsider (SERP). Det fungerer som en kontekstualiserende ekstra lag av informasjon for søkemotorer.
Utvikling og formål
Schema Markup ble utviklet gjennom et samarbeid mellom Google, Bing, Yahoo! og Yandex med det formål å skape og støtte et felles sett av ordninger for strukturert data på internett. Kjent som Schema.org, tilbyr denne vocabulariet over 800 forskjellige typer informasjon som kan bli identifisert, fra ting som produkter, steder og arrangementer til personer, oppskrifter og anmeldelser.
Et nettsted som implementerer Schema Markup vil gi søkemotorene tydelige hint om hva de forskjellige delene av nettstedets innhold betyr. Dette gjør at søkemotorer kan vise mer informative resultater for brukerne, kjent som «rich snippets» eller «rich results». For eksempel, et søk etter en film kan medføre at tider for visninger, rangeringer og anmeldelser vises direkte i søkeresultatene.
Bruk av Schema Markup
Det å bruke Schema krever innsikt i de ulike typene schema og hvordan disse bør anvendes på en nettsides HTML. Det finnes flere formater for å implementere dette, inkludert JSON-LD, Microdata og RDFa. JSON-LD regnes av mange som mest praktisk, ettersom det er et script-basert format som er enklere å implementere og vedlikeholde.
Et nettstedseiers mål med å bruke Schema er å optimalisere synligheten i søkemotorer, øke klikkfrekvensen fra søkeresultatsidene og forbedre kommunikasjonen med søkemotorer om hva innholdet faktisk handler om. Jo klarere og mer utfyllende data som blir fremstilt for søkemotorer, desto bedre kan disse søkemotorene forstå og vurdere nettstedets innhold i sine algoritmer.
Implementering i praksis
For å implementere Schema Markup, kan man benytte et verktøy som Structured Data Markup Helper. Når markeringen er lagt til nettsidens HTML-kode, er det viktig å validere kodene ved hjelp av Google’s Rich Results Test for å forsikre seg om at Schemaen er riktig satt opp og blir forstått av Google.
Virksomheter av alle størrelser og typer kan dra nytte av Schema Markup, men det er spesielt nyttig i ekstremt konkurransedyktige markeder der hver fordel med søkemotoroptimalisering telles.
Schema.org fortsetter å utvikle seg, og det er viktig for SEO-spesialister å holde seg oppdatert med de siste utvidelsene og praksisen for å sikre optimal bruk og konkurransedyktig fordel.