Backlinks er en av de viktigste rangeringsfaktorene for Google. De fungerer som kvalitetsstempel og hever nettstedets autoritet i søkemotorenes øyne. Det fører til slutt til bedre rangeringer og mer trafikk for et nettsted.
Å få gode backlinks er det vanskeligste og mest kontroversielle kunnskapsområdet innen SEO. På den ene siden har vi de «etiske» teknikkene, White Hat SEO, som slavisk følger Googles retningslinjer. På den andre siden har vi Black Hat SEO-teknikker som unnviker Googles regler og anbefalinger.
I denne guiden vil du lære om de forskjellige teknikkene, og hvordan du selv kan implementere en backlink-strategi. Vi har også gjennomført Nordens største casestudie om hvordan ulike Link Building-teknikker faktisk presterer. Mer om dette nedenfor.
Hva er backlinks?
Backlinks er når ett nettsted lenker til et annet nettsted. Det kan se forskjellig ut:
- Link med ankertekst – Linken er innebygd i en beskrivende tekst, slik:
SEO-verktøy - Nøyaktig URL – Linken er via den eksakte UR-en som fører til landingssiden, slik: https://searchroyals.com/
- Link via bilde – Linken er innebygd i et bilde eller grafikk, som i eksempelet nedenfor:

Hvorfor trenger du backlinks?
Backlinks er viktige av ulike årsaker:
- Bedre plasseringer i søkeresultater. Kvalitative lenker gir positive signaler til søkemotorers algoritmer. Det vil si at de gir nettsider bedre plasseringer i søkeresultater.
- Økt trafikk. En backlink fra en nettside med mye trafikk, kan generere trafikk til ditt nettsted.
- Merkevarebygging. Hvis nettstedet ditt fungerer som en kildereferanse for data, kunnskap eller ekspertise, forbedres oppfatningen av din merkevare.
Når du jobber med SEO og backlinks er målet, fremfor alt, å forbedre plasseringer på Google. Bedre plasseringer betyr økt trafikk. Grafen nedenfor (fra Backlinko) viser prosentandelen klikk utifra ulike plasseringer på Google:

De tre øverste plasseringene får mer enn halvparten av den totale trafikken. For å nå toppen kreves det vanligvis en sterk lenke-profil. Med lenke-profil menes kvaliteten, kvantiteten og relevansen av lenkene som peker til siden din.
Hvilke backlinks er bra for SEO?
Ikke alle koblinger er verdt like mye, og det er stort sett tre avgjørende faktorer:
- Dofollow/nofollow – Lenker kan merkes med en meta-tag som forteller at søkemotorene skal ignorere den. Den vanligste er «nofollow»-taggen, men også «sponsored» (betalte lenker) og «ugc» (brukergenerert innhold) forteller at Google ikke skal gi lenkene noen verdi.
De lenkene som ikke har noen av disse meta-taggene heter dofollow-lenker.Det er dofollow-lenkene vi vil ha.
For å se om en lenke har en meta-tagg kan du høyreklikke på lenken og velge «inspiser». Se eksempelet nedenfor på en nofollow-lenke:
- Lenkens kvalitet – Generelt kan man si at jo sterkere nettsiden som lenker til deg er, jo bedre er den for din nettside. Imidlertid så kan en lenke fra en tvilsom side være direkte skadelig og forverre posisjonen din.
- Linkens relevans – Det er viktig for Google at innholdet på siden som lenkene ligger på, er relevant for innholdet på siden din. Selger du møbler og får en lenke fra en side om hockey, er det ingen naturlige fellesnevnere. Google ser og forstår det.
Hvordan fungerer lenkestyrke?
Lenke-styrke, eller lenke-juice, er en vilkårlig måleverdi på hvor mye SEO-kraft en link gir til mottakersiden. Jo sterkere nettsted som sender lenken, jo mer lenke-juice. Rådet er at lenke-styrke er et positivt rangeringssignal hos søkemotorer.
Det finnes en rekke verktøy som måler hvor sterke dine og andres nettsteder er:
Når en lenke peker til en side, sender den en viss mengde lenke-juice, avhengig av hvor sterk avsenderens side er. Den største delen blir værende på mottaks-URLen og resten distribueres videre på nettsiden, gjennom sidens interne lenker.

Startsiden er den sterkeste
Backlinks peker ofte til ens startside, noe som gjør det til den sterkeste siden. Det betyr også at startsiden din generelt er den siden som er best egnet til å vises for hovedsøkeordet ditt. Se eksempler nedenfor på søkeresultater for «advokat Malmö». Alle sidene som vises nedenfor er nettsidenes startside:
Lenke-styrke til undersider
Det er viktig at du får backlinks til alle sider som er kritiske for virksomheten din, ikke bare på startsiden. Dette gir dem en større sjanse til å vises i Googles søkeresultater for relevante søk.
Har du en nettbutikk er det viktig at du er synlig på varene du selger, både når det gjelder produktnavn og kategorier. Se et eksempel her fra søket «Köpa TV» med 2200 søk i måneden (Data fra Ahrefs)

Elgiganten, som ligger på plass 1 har 243 backlinks fra 30 unike domener, mens Netonnet på plass 2 kun har 38 lenker fra 18 unike domener.
Selv om startsiden din sender deler av lenke-styrke til produkt-/tjenestesider er det viktig at de får egne, relevante lenker.
Hva er link building?
Link building er teknikker du kan implementere for å få backlinks til nettstedet ditt. Det handler ofte om:
- Content Marketing – Å lage innhold som tiltrekker seg linker og engasjement.
- Outreach – Å aktivt oppsøke nettsteder som kan lenke til deg.
- PR – Å markedsføre relevant innhold rettet mot journalister og media.
- Samarbeid – betalt og ubetalt.
Hva er forskjellen mellom White Hat og Black Hat?
Google har satt opp retningslinjer for hvilke typer lenke-aktiviteter som anses som forbudt under deres retningslinjer for søppelpost. Det er hovedsakelig deres “Link Spam» som er relevant for denne diskusjonen. Det står blant annet at følgende ikke er tillatt:
- Betale for lenker eller innlegg som inneholder lenker. Dette gjelder både betaling med penger, tjenester eller varer.
- Overdreven lenke-utveksling, det vil si at din og den andre nettsiden lenker frem og tilbake mellom hverandre på en unaturlig måte.
- Å kreve en dofollow-lenke som en del av en avtale.
- Ulike typer annonseringslenker som ikke er merket med meta-tagger som blokkerer lenke-styrke (nofollow/sponsored).
- Sider med for mange lenker som peker til deg, med overoptimaliserte ankertekster. Det vil si at for mange lenker inneholder ankertekster med akkurat det søkeordet du ønsker skal vises på.
White Hat Link Building holder seg helt til den sikre siden av Google. Dette er når nettsidene linker til deg, for eksempel er:
- Takket være kvaliteten på innholdet ditt
- Gjennom genuine samarbeid
- At du vises på andre nettsider og nyhetssider på et naturlig vis
Black Hat er teknikker som trosser Googles retningslinjer på ulike måter. Å betale for lenker er den desidert vanligste måten. Hvorfor gjør nettsteder det? Fordi det fungerer. Og fordi mye white hat link building ofte er komplisert, ressurskrevende og ikke alltid bærer frukter.
Mange selskaper bruker en blanding av de to strategiene for å få maksimal innflytelse.
10 lenke-strategier som fungerer
Vi har samlet noen av de beste lenke-strategiene for deg nedenfor. Finn de som passer deg best, og start din egen linkbuilding så snart du har mulighet.
Leverandører
Den enkleste måten å bygge dine første lenker på er gjennom leverandørene dine. Enkle og naturlige måter de kan lenke til deg på er:
- Kundeside. Hvis de har sider hvor de nevner kundene sine, bør du selvfølgelig være der.
- Anmeldelser. Tilby å skrive en positiv anmeldelse om dem og legg til at de gjerne må presentere anmeldelsen på siden deres, med en lenke til deg som referanse. En perfekt vinn-vinn-situasjon.
- Case Study. Du kan vises som en referanse-jobb, eller en såkalt Case Study, hos leverandøren, hvis de produserer slikt. Det er en naturlig mulighet til å få en lenke.
OBS: Det er, i henhold til Googles retningslinjer, forbudt å eksplisitt be om lenker. Noen omgår dette ved å ta diskusjonene muntlig.
Den ultimate guiden
Er du ekspert innenfor ditt felt, og har mulighet til å lage brukervennlige guider? Toppen! Det er en måte å hjelpe brukerne dine på, få positiv merkevarebygging og samtidig bygge lenker. Følg disse stegene:
- Problemformulering: Finn ut hvilke problemer brukerne dine har og hva du kan hjelpe dem med å løse.
- Søkeordsanalyse: Gjør en søkeordsanalyse og se hvor vanlige søkene er på de ulike problemene.
- Konkurrentanalyse: Gjør en konkurrentanalyse for å se hvordan de tre best rangerte guidene ser ut. Legg merke til hvordan guidene er bygget opp, hvor mange ord de inneholder og hvilke nettsteder som lenker til dem.
- Større og bedre: Lag en bedre og større guide enn de mest populære konkurrentene og del den via sosiale medier og andre kanaler.
- Outreach: Oppsøk de som lenker til dine konkurrenters guider og fortell dem om guiden din – den er både mer oppdatert og mer omfattende.
Å lage omfattende guider kan være et ressurskrevende prosjekt, men belønningen er stor hvis du gjør det riktig. Du får en bedre og mer nyttig brukeropplevelse, god merkevarebygging og bedre SEO.
Veldedighet
En enkel og rett frem taktikk for å få lenker er å jobbe med veldedighet. Flere organisasjoner har lister hvor de nevner og lenker til sine samarbeidspartnere. Jo tettere samarbeid du har med de veldedige organisasjonene, jo større er sjansen for at de snakker om samarbeidet nærmere.
Du kan også lage unike tilbud for veldedighetens medlemmer eller givere. Presenter disse via nettsiden din på en brukervennlig måte slik at det blir en ytterligere oppmuntring for dem å lenke til deg.
Bloggsamarbeid
Bloggsamarbeid handler hovedsakelig om å få bloggere i din bransje til å skrive om deg, og å linke til deg. Det er viktig å vite om bloggeren lenker ut til selskapene den snakker om, og om lenkene er DoFollow. Disse samarbeidene vil koste deg noe, i form av rene penger eller produkter.
For å finne folk som blogger i din bransje, kan du skrive følgende i Googles søkefelt: bransjenavn «blogg»
Se eksempler nedenfor:

Gjør en gjennomgang av de forskjellige bloggene for å se hvor stor verdi de har. Legg merke til domenestyrken de har, og om bloggen har trafikk.
OBS: Husk at det er, i henhold til Googles retningslinjer, forbudt å eksplisitt be om en lenke.
Samarbeid med andre bedrifter og organisasjoner
Finn bransjer som din bedrift har naturlige synergier med, og skap smarte samarbeid. Det handler om å tilby din kompetanse gratis, eller til reduserte priser, for å bygge broer.
Eksempel:
La oss si at du var fysioterapeut i perioden da crossfit fikk et gjennombrudd. Da kunne du ha kontaktet alle crossfit-sentre i byen din og tilbudt:
- En skreddersydd og digital veiledning for hvordan medlemmene deres håndtere begyndende ledd- eller muskelproblemer. Senteret kunne publisere veiledningen på nettsiden sin, forhåpentligvis med referanse til nettstedet ditt.
- En egen side på nettstedet ditt med spesialtilbud for crossfit-senterets medlemmer som de kan lenke til.
I alle bransjer finnes det naturlige synergier. Let etter dine beste mottakere og tenk på hvordan du kan lage innhold som er relevant for medlemmer, ansatte og kunder.
Forelesninger
Kartlegg alle stedene innenfor en rimelig avstand som holder forelesninger eller seminarer om din bransje. Konferanser fungerer selvsagt også bra. Hvis du har noe relevant å legge til, er det av interesse både for merkevaren din og din SEO at du deltar i disse forumene.
Ofte har arrangørene digitale plattformer hvor de snakker om arrangementene, og hvor du som foredragsholder får sjansen til å presentere deg selv. Bruk denne til å skrive en SEO-vennlig tekst og lenke til din bedrift.
Stipend
Universiteter, høyskoler og studentorganisasjoner har ofte veldig sterke domener, noe som betyr at lenkene deres veier tungt. Ved å kunngjøre stipender og oppsøke skoler og organisasjoner, kan du få dem til å lenke til deg. Prosessen ser slik ut:
- Brainstorm deg frem et stipend som er relevant for din virksomhet og som er oppdatert.
- Lag en landingsside for deg som beskriver:
- Stipendet – Emne og hvem som kan søke
- Hvordan man kan søke
- Sluttdato
- Hvordan, hvor og når kunngjør du vinneren
- Hvis du allerede har et stipend – snakk om de tidligere vinnerne.
- Lag en liste over universiteter/høgskoler/studentorganisasjoner som kan være interessert.
- Undersøk nettsidene deres og se om de har en side om stipender. E-posten til den aktuelle kontaktpersonen er vanligvis angitt der. Gjør et nettsteds-søk på universitetet slik: «site:universityetsURL-stipend» og du vil finne riktig side raskere.
- Lag en mal for e-posten med all nødvendig informasjon og en pitch om hvorfor stipendet er viktig. Tilpass gjerne utsendelsene, for eksempel hvis du har hatt en vinner fra universitetet tidligere.
- Send ut, og følg opp til du får svar.
- Sjekk at universitetene publiserer lenkene riktig.
- Når du har samlet oppgavene og valgt vinnere, sørg for å gjennomføre et vinnerintervju. Pitch det deretter til universitetet og andre eventuelle institusjoner der forskeren er aktiv og som har vært involvert i arbeidet. Dette kan gi enda flere lenker til slutt.
Statistikk, infografikk og undersøkelser
Sitter du og din bedrift på unik data og kunnskap? Har du mulighet til å gjøre relevante forskningsstudier i din bransje? Dette er gylne muligheter for både lenker og økt merkevarebygging.
Prosessen ser i store trekk slik ut:
- Målgruppeanalyse. Undersøk din tiltenkte målgruppe for forskningen. Hva er de interessert i? Hva snakker de om i forhold til din nisje/bransje?
- Velg emne. Finn et relevant og velmenende tema som du kan snakke om og underbygge med statistikk.
- Samle data. Bruk egne data, gjør feltstudier/undersøkelser eller samle ekstern data.
- Analyser og tolk dataene. For at rapporten skal ha god gjennomslagskraft kreves det at du kommer med verdifulle, unike eller overraskende konklusjoner.
- Lag engasjerende innhold. Bruk de innsamlede dataene og analysene til å lage innhold som engasjerer. Det kan for eksempel være en fin infografikk, detaljert rapport eller en pedagogisk video. Hovedpoenget er at innholdet appellerer til målgruppen din. De må både ønske å konsumere og å dele det.
- Del innholdet og nå ut til målgruppen din. Maksimer rekkevidden til innholdet ditt ved å dele det på sosiale kanaler og pitch det direkte til interessenter via outreach.
Broken link building
Broken link building er en teknisk approach som innebærer å lete etter ødelagte lenker (404) på eksterne sider, og prøve å erstatte dem med lenker til ditt nettsted. Vi er hovedsakelig interessert i sider som omhandler din bransje.
Hvordan virker det?
Sider forsvinner hele tiden, av ulike årsaker. Domener stenges, og innhold flyttes eller fjernes. Dette kan du dra nytte av og samtidig gjøre en god gjerning.
Eksempel:
En side om baking lenker til ulike oppskrifter på andre sider, men halvparten av oppskriftssidene fungerer ikke (404). Du legger merke til dette, kontakter sidens administrator og sier:
“Hei, jeg liker bake-nettsiden din veldig godt, men jeg ser at halvparten av oppskrifts-lenkene dine ikke fungerer. Hvis du vil kan du sjekke ut disse fem populære oppskriftene på bloggen min, kanskje noen av dem kan erstatte de ødelagte lenkene?”
Ganske sympatisk, ikke sant? Dere vil begge ha nytte av det til slutt.
Det du trenger er:
- Måter å finne sider å undersøke for ødelagte lenker. Du kan prøve å skrive inn følgende kommandoer i Google for inspirasjon:
- «ditt søkeord» + lenker
- «ditt søkeord» + tips
- «ditt søkeord» + inurl:lenker
- «ditt søkeord» + inurl:links
- Verktøy for å finne ødelagte lenker, for eksempel ahrefs gratis verktøy.
- En velformulert og sympatisk e-postmal.
Med riktig prosess og en vennlig e-post vil du få gode kontakter, få gode lenker og til og med trafikk fra de andre nettstedene.
Kjøp linker
Å kjøpe lenker er det største vannskillet i SEO-bransjen, og på mange måter det mest interessante. Du kan grovt sett dele industrien inn i tre:
- De som kjøper lenker, og ikke skryter av det.
- De som kjøper lenker, men ikke vil at det skal vises.
- De som ikke kjøper lenker i det hele tatt.
Det er en konstant diskusjon i og mellom de ulike holdingene om hvilken betydning kjøpte lenker har for SEO, og om det er ok å kjøpe eller ikke.
Det er ingen tvil om at kjøp av lenker går imot Googles retningslinjer. Rettere sagt, å kjøpe lenker og ikke merke dem med en nofollow eller sponset tag. En kjøpt lenke som ikke er riktig merket, anses som et forsøk på å manipulere nettstedets posisjon i søkeresultatene. I verste fall kan en dårlig utført lenkekjøps-strategi føre til at nettstedet ditt blir straffet av Google, med lavere plasseringer i søkeresultatene.
Så hvorfor kjøper folk lenker?
- Fordi det fungerer. Hvis de kjøpte lenkene er av tilstrekkelig høy relevans og kvalitet. Google har ennå ikke funnet en måte å identifisere kjøpte lenker som fungerer i en større skala.
- Fordi det er enkelt. Ikke alle har tid eller ressurser til å sette seg inn i white hat link building-teknikker, som vi gikk gjennom ovenfor. Eller så har de prøvd, men uten hell. Da kan kjøpte lenker føles som den eneste fornuftige veien å gå.
Vi har jobbet med kjøpte lenker i mange år og har vår egen plattform hvor kundene våre selv kan kjøpe lenkene sine: Search Royals. Hvis du er interessert, kan du lage en gratis konto og se hele utvalget vårt. Ellers har vi forskjellige pakkeløsninger der vi tar oss av link buildingen din, men også andre SEO hvis du ønsker det:.
Sette opp en lenkestrategi
Du har fått en oversikt over taktikker ovenfor, og det er på tide å komme i gang. List opp og prioritér teknikkene som føles mest fornuftige for deg, og begynn å undersøke forholdene.
Sette mål
Hva vil du oppnå med lenkestrategien din? Er det for å heve autoriteten til hele nettstedet ditt, eller er det visse kritiske produkt-/tjenestesider? I de fleste tilfeller er det en kombinasjon av de to.
Lenker du får til hjemmesiden din vil fordele lenkestyrken over hele nettstedet ditt, noe som er bra for nettstedet som helhet. For å promotere bestemte sider på nettstedet, kreves det lenker direkte til dem. Det er her det ofte oppstår et problem for renrasede white hat-strategier: Det er ofte vanskelig å naturlig få eksterne lenker til produkt- og tjenestesidene.
Se gjennom ressursene dine
Å lage godt innhold til guider og rapporter er ressurskrevende. Du må først samle inn og kompilere data og kunnskap som skal presenteres. Det trengs tekstforfattere for å skrive tekstene, designere til grafikken, samt markedsførere og kommunikatører for å få frem budskapet. Én person kan selvfølgelig sitte på flere av disse ferdighetene. Utnytt det hvis du har noen i organisasjonen din.
For å kjøpe lenker kreves ikke interne ressurser, men det er viktig at den som er ansvarlig for dette har forståelse for hva de driver med.
Prioriter
Mange av link building-teknikkene vil ta tid å ro i land, mens andre kan være lavthengende frukter for deg. For eksempel bør det å få lenker fra dine partnere og leverandører kunne løses raskere enn prosjekter som å skrive rapporter og guider. Start med de sikreste kortene dine og bygg derfra.
Gi det tid og følg opp
Det tar ofte tid å lage guider, rapporter og ressurser som er gode nok for å få naturlige lenker. Du bør være i stand til å estimere tiden det tar å produsere dem, mer eller mindre nøyaktig.
Det vanskelige er å vurdere outreach-prosjektene, når du skal overbevise andre om å henvise til deg.
Husk at mottakerne av dine prosjekter må prioritere og gjennomføre det du foreslår, for eksempel ved å legge ut en anmeldelse, eller en lenke til et stipend. Erfaringsmessig er det lett at denne type innsats blir nedprioritert eller faller gjennom. Sørg derfor for å følge nøye med på alle prosjektene dine, og å følge opp med jevne mellomrom, dersom du ser at lenkene ikke dukker opp.
Hold styr på lenkene dine
Når du har startet et prosjekt, er det viktig at du holder styr på hvilke lenker du får, hvor de kommer fra og statusen deres. For å kunne gjøre det effektivt, trenger du et SEO-verktøy som inkluderer en backlink-monitor. Det er flere gode alternativer der ute, inkludert:
Uansett hvilken du bruker, er det viktig at du setter opp en rapport der du ser lenkene du forventer å få. Det hjelper deg å se blant annet:
- Hvis lenkene er nofollow eller dofollow
- Ankertekster
- Hvis lenker plutselig forsvinner
Følg opp hvis noe ikke virker som det skal med avtalene dine
Hvordan måles resultatene av Link Building?
Det endelige målet med Link Building er å øke trafikken til nettstedet ditt gjennom forbedrede plasseringer. På veien dit er det viktig å holde styr på følgende:
-
- Mengden innkommende backlinks. Det er bra å ha en jevn flyt av backlinks, hvis det bremser ned er det viktig å forstå hvorfor.
- Styrken til domenene som sender lenkene. Jo sterkere domenet som sender lenker til deg, jo bedre.
- Hvilke sider som får lenker. Det er viktig å se på hvilke sider som får lenker, for å forstå hvilke tiltak som fungerer bra og hvilke som ikke gjør det.
- At lenkene lever. Hold orden slik at lenkene du har bygget ikke plutselig forsvinner av en eller annen grunn.
Mål organisk plassering
Forutsetningen for å kunne måle verdien av arbeidet ditt er at du har gjort en søkeordsanalyse, slik at du vet hvilke søkeord som er viktige for de ulike sidene på nettsiden din.
Det første konkrete tegnet på at arbeidet fungerer er at dine organiske plasseringer forbedres i forhold til de kritiske søkeordene. Organiske plasseringer er de ubetalte søkeresultatene som vises på Google og andre søkemotorer, ofte under annonsene. Jo høyere plasseringer, jo bedre.
Vi starter med å se på plasseringer og ikke trafikk, fordi søkeordene dine kanskje starter først på side 8 i Google. De vil ikke generere trafikk før de når den første siden, men vi må vite at de fortsetter å bevege seg mot toppen.
Du kan se på plasseringene manuelt i søkeresultatene og registrere hvordan de beveger seg over tid, men dette er ekstremt tidkrevende og ineffektivt.
Den beste måten er å bruke et søkeordsverktøy, som for eksempel eye10, ahrefs eller SEMRUSH, der du kan angi hvilke søkeord som er relevaante for deg. Det vil gi deg løpende rapporter om de angitte søkeordene. Alternativt kan du bruke Google Search Console (GSC), men dette krever mer manuelt arbeid.
Du bør også se på hvordan plasseringene på nettsiden din beveger seg generelt, det vil si på alle søkeordene dine. For å få relevant data for dette kreves et søkeordsverktøy.
Grafer fra ahrefs som viser utviklingen av organisk trafikk og plasseringer for hele nettstedet.
Attribuering
Det kan ofte være vanskelig å forklare forflytting av plasseringer til én enkelt årsak. SEO påvirkes av flere aspekter på og utenfor nettstedet:
- Lenker
- Oppdatering av innhold
- Endring av navigasjon og internlenking
- Konkurrenters aktiviteter
- Algoritme-oppdateringer
Det du ser etter er en sammenheng mellom dine økende lenker og økning i plasseringer. Det er så nærme et bevis du kan komme på at link buildingen din lønner seg. Bare husk at effekten av lenkene kan være forsinket. Det vil si at det kan ta en stund, til og med måneder, før du begynner å se at plasseringene dine rykker opp.
Hvis du har bygget lenker til en bestemt side og/eller søkeord, er det viktig at du holder styr på dem separat fra generelle bevegelser på siden. Nettsidens plasseringer kan generelt være stabile, men det kritiske søkeordet ditt beveger seg oppover. Det er også en suksess.
Økt trafikk
Det absolutt viktigste er at den organiske trafikken til nettstedet ditt øker, det vil si trafikken du får gratis fra søkemotorer. For å måle dette på en relevant måte, må du bruke ulike verktøy sammen:
- Google Analytics – GA
- Google Search Console – GSC
- Andre søkeordsverktøy
Google Analytics – GA
Via GA kan du se utviklingen av antall organisk besøkende på nettstedet ditt som helhet, samt bryte ned dataene og se på spesifikke sider.
Hvis du har bygget lenker på vegne av hele nettstedet ditt, vil du være sikker på at trafikken generelt går opp. Hvis du kun har målrettet deg mot bestemte sider, bør du dele opp rapporten og vise trafikken deres separat.
GA viser alle besøk og hva de besøkende gjorde på nettstedet ditt, men den gir ingen informasjon om hvilket søkeord de brukte for å finne deg. For å se dette kreves Google Search Console.
Google Search Console – GSC
Via GSC får du informasjon om hva besøkende skrev før de besøkte ulike sider på nettstedet ditt, men du får ikke et fullstendig bilde. Verktøyet anonymiserer opptil 50 % av besøkene. På denne måten utfyller GA og GSC hverandre:
- GA gir det totale antallet besøkende.
- GSC gir en indikasjon på de vanligste søkeordene som genererer trafikk.
Søkeordsverktøy
Søkeordsverktøyene er relevante selv etter at du begynner å få trafikk. De gir en løpende rapport om:
- Bevegelser i plasseringer – Du vil fortsette å klatre mot posisjon 1. Hvis du begynner å rykke ned, bør du reagere.
- Forventet trafikk – Hvis du mottar mindre trafikk enn forventet for et bestemt søkeord, kan det hende at søkeresultatene dine må optimaliseres. Så se over Metatittel, metabeskrivelse og mulighet for Rich Results.
- Konkurrentanalyse – Se om konkurrentene dine skaffer seg lenker til deres tilsvarende sider.
Sett opp en sammenslått rapport i for eksempel Looker Studio eller et annet måleverktøy slik at du enkelt kan holde styr på alle parametere på samme sted.
Burde jeg begynne med Link Building?
Hvis du vil ha mer trafikk til nettstedet ditt, er svaret enkelt; ja! Lenker er en av de viktigste rangeringsfaktorene Google har. Uten dem vil du aldri bli sett. Hvilken strategi og hvilke teknikker som vil fungere best for deg, er avhengig av situasjonen din. Bruk gjerne teknikkene vi har listet opp ovenfor, eller kontakt oss for en gratis konsultasjon.