Ankertekst er den synlige og klikkbare teksten i en hyperlenke. I HTML-dokumenter er ‘ankerteksten’ teksten mellom start- og slutt-tagene for en -tagg. Ankerteksten er ofte formatert for å skille seg ut fra resten av teksten, typisk gjennom bruk av understrekning eller en annen fargetekst, for å indikere at det er en aktiv lenke.
Funksjonalitet i SEO
Ankerteksten bidrar til å signalisere til søkemotorer som Google om innholdet på destinasjonssiden, og fungerer som en indikator for relevansen av hyperlenken i forhold til søkeord og temaer. Retningslinjene for søkemotoroptimalisering (SEO) foreslår bruk av beskrivende ankertekster som gjenspeiler innholdet på målsiden. Dette kan forbedre nettstedets muligheter til høyere rangering i søkemotorresultatene for relevante spørsmål.
Typer ankertekster
- Nøyaktig samsvar (Exact Match):
Ankerteksten er identisk med det søkeordet nettsiden ønsker å rangere for.
Eksempel: Klikko er eksperter på SEO. - Delvis samsvar (Partial Match):
Ankerteksten inneholder søkeordet sammen med annen tekst.
Eksempel: Med Klikko kan du få topplaceringer på Google med hjalp av SEO. - Branded:
Ankerteksten samsvarer med et merkenavn eller firmanavn.
Eksempel: Med Klikko kan du få topplaceringer på Google med hjalp av SEO. - Generisk:
Ankerteksten er ikke søkeordsspesifikk.
Eksempel: klikk her eller les mer. - URL:
Ankerteksten er den fullstendige URL-adressen til destinasjonssiden.
Eksempel: Besøk Klikkos hjemmeside (https://klikkoseo.no/) for at lære deg mer om SEO. - Bildeankertekst:
Når et bilde fungerer som en hyperlenke, brukes bildets ALT-tekst som ankertekst.
Best Practice
Det anbefales å bruke en variert blanding av ankertekster for å unngå overdreven bruk av nøyaktig samsvar, som kan oppfattes som «over-optimalisering» og kan føre til søkemotorstraffer. Diversifisering av ankertekster signaliserer en mer naturlig link-profil. Unngå dog brandede og generiske tekster. Bruk heller synonymer til søkeordet.
Implementering
For å opprette en hyperlenke med ankertekst i HTML, brukes følgende kode : «»<a href="mål-URL">Ankertekst</a""
Når ankerteksten er relevant for innholdet på målsiden, kan det forbedre brukeropplevelsen ved å gi dem en klar forventning om hva de vil finne ved å følge lenken.
Måling og analyse
SEO-profesjonelle bruker forskjellige verktøy for å analysere ankertekstprofiler av nettsteder. Dette hjelper i vurdering av kvaliteten og mangfoldet av innkommende lenker, som er en viktig faktor i søkemotoroptimalisering og nettstedets evne til å rangere godt.
Slik som anvendelsen av ankertekst er både en kunst og en vitenskap innen SEO, er det avgjørende å være oppmerksom på hvordan den brukes for å sikre best mulig resultater for nettstedets synlighet i søkemotorer.